A PHP Error was encountered
Severity: Notice
Message: Memcache::connect(): Server 194.183.153.40 (tcp 11212, udp 0) failed with: Connection refused (111)
Filename: libraries/Cache.php
Line Number: 77
A PHP Error was encountered
Severity: Warning
Message: Memcache::connect(): Can't connect to 194.183.153.40:11212, Connection refused (111)
Filename: libraries/Cache.php
Line Number: 77
Cum il inveti pe copil sa citeasca - sfaturi practice
Inainte de a merge la scoala ai vrea ca cel mic sa stie deja sa citeasca? Faptul ca e atras in continuare de cartile de povesti este un motiv in plus pentru a dori acest lucru. Adevarul e ca cititul nu este un lucru ce se invata natural. De fapt, nu se dezvolta intamplator - necesita interventie umana si context.
A citi este un act complex si intentional; necesita aducerea laolalta a mai multe actiuni complexe si implica ochii, creierul si psihologia mintii (de exemplu, motivatia, interesul, experienta anterioara), lucruri care nu au loc in mod natural. Cele doua procese descrise aici, constientizarea fonologica si recunoasterea cuvintelor, sunt esentiale pentru a reusi sa ii faci pe copii sa invete aceste lucruri.
Sunetul cuvintelor
A citi inseamna sa intelegi simbolurile de pe o pagina (citirea cuvintelor si interpretarea lor). In cazul limbii romane, aceste simboluri sunt de fapt secvente de litere, insa mai important, literele scrise pot fi traduse in sunete. Pentru a traduce literele in sunete, un cititor trebuie sa aiba capacitatea de a manipula sunetele in cuvinte. Acest lucru se mai numeste si constientizare fonologica.
Anumite exemple de activitati care sa includa constientizarea fonologica includ activitatile in care copilul trebuie sa raspunda la anumite lucruri:
1. Ce ar fi lasat afara daca sunetul /c/ ar fi scos din cuvantul "carte"?
2. Ce iese daca pui urmatoarele sunete laolalta: /s/, /a/, /t/?
3. Care este primul sunet din cuvantul "Romania"?
In aceste activitati, copiii nu vad cuvinte scrise sau litere. In schimb, asculta si raspund pe baza a ceea ce aud.
In cazul anumitor copii, aceste activitati pot fi dificile din varii motive. De exemplu, s-ar putea sa nu fie in stare sa proceseze diferitele sunete care alcatuiesc un cuvant.
Activitatile de constientizare sunt facute sa dezvolte si sa sporeasca experientele copiilor cu limba scrisa si vorbita. Aceste activitati pregatesc capacitatea de intelegere si fundatia necesara cititului, in special in cazul citirii cuvintelor.
Copii care au fost introdusi intr-un mediu cu jocuri de cuvinte si povesti vor intelege mai bine ce inseamna cititul decat cei care nu au fost introdusi intr-un astfel de mediu. Incearca sa faci activitatile de constientizare fonologica cat mai usoare. Incepe cu niste cuvinte usoare, de exemplu: "care", "carte', "covor" si treptat treci la cuvinte mai grele "dictionar", "aeroport" si pune-l sa reproduca sunetele!
Citirea cuvintelor
Copii care sunt pregatiti sa inceapa sa citeasca cuvinte trebuie sa fi reusit sa-si dezvolte anumite capacitati. Trebuie sa inteleaga:
a. cuvintele pot fi spuse sau scrise
b. cuvintele imprimate corespund vorbirii
c. cuvintele sunt formate din sunete
Copiii trebuie sa inteleaga ca fiecare cuvant este format din litere individuale si ca aceste litere corespund anumitor sunete. Acest lucru care trage o linie intre litere si sunete se numeste "intelegere alfabetica", adica recunoasterea literelor si cuvintelor. Insa pentru a face acest lucru, cititorul trebuie sa faca urmatoarele:
1. Sa transforme un cuvant in sunete (cuvantul "sat" este despartit in sunete individuale /s/, /a/, si /t/)
2. Tine minte secventa corecta a sunetelor.
3. Uneste sunetele laolalta.
4. Verifica memoria copilului in legatura cu un cuvant real care sa se potriveasca cu o serie de sunete (/s/, /a/, si /t/)
Adultii pot sa faca acest lucru automatic si repede facand totul sa para un act natural si nu o traducere secventiala a literelor. Stapanirea acestei capacitati ar putea fi de ajuns pentru ca multi copii sa poata face legatura intre cuvintele scrise si intelesurile lor cu putina ghidare. In cazul unor copii, totusi, s-ar putea sa fie necesar o explicare mai amanuntita a acestor lucruri.
Alte articole recomandate:
O importanta deosebita in dezvoltarea copilului de 2-3 ani o au jocurile si lectura. Cu ajurorul ace ...
Copiii citesc din ce in ce mai putin. Este realitatea zilelor noastre, o realitate ce ar trebui sa n ...
In primul rand il invat literele . Eu ia-m cumparat litere magnetice cu care formez cuvinte si il pun pe el sa le citeasca.
Baietelul meu care implineste luna aceasta 5 ani are o mare dorinta de a invata literele. Deja le stie pe majoritatea, desi nu l-am fortat noi si nu l-am pus la masa sa il invata. Invata spontan, voluntar in timp ce se joaca. La inceput a vrut sa invete sa-si scrie prenumele, apoi numele si de atunci ne tot solicita sa-i spunem cum se scrie cutare litera. E adevarat ca de mic i-am cumparat carti adecvate fiecarei etape, i-am citit si am incercat sa-i insuflam dragostea pentru lectura. Si a dat roade! Sunt mandra de el!