A PHP Error was encountered
Severity: Notice
Message: Memcache::connect(): Server 194.183.153.40 (tcp 11212, udp 0) failed with: Connection refused (111)
Filename: libraries/Cache.php
Line Number: 77
A PHP Error was encountered
Severity: Warning
Message: Memcache::connect(): Can't connect to 194.183.153.40:11212, Connection refused (111)
Filename: libraries/Cache.php
Line Number: 77
Viata fiecarui individ este determinata de mai multe etape de dezvoltare. Modul in care copilul relationeaza cu lumea din jur este definitoriu pentru existenta lui. Psihanalistii folosesc stagiile de dezvoltare morale ale copilului drept puncte de referinta pentru crestere si maturizare.
S-au evidentiat cateva teorii distincte ale dezvoltarii, dar una dintre cele mai complexe teorii ale dezvoltarii a fost creata de Lawrence Kohlberg. Kohlberg si-a bazat conceptul pe dezvoltarea principiilor morale ale celor patru etape de dezvoltare cognitiva ale lui Jean Piaget. Kohlberg a utilizat teoria dezvoltarii cognitive a punctelor de referinta a lui Piaget pentru a crea mai multe notiuni complexe ale dezvoltarii cognitive a copilului care include sase etape in locul celor patru ale lui Piaget, dezvoltate initial.
Teoria dezvoltarii morale a lui L. Kohlberg
1. Supunerea si pedeapsa
Primele etape ale dezvoltarii apar in primii doi ani ai vietii unui copil. In prima etapa, copiii mici incep sa inteleaga ca exista reguli stabilite de catre oameni mai puternici (parintii si adultii in general), care daca nu sunt respectate pot duce la aparitia unei pedepse.
Copilul nu a dezvoltat un sens al principiului binelui si raului. In schimb, "raul" este definit ca o actiune de evitare a consecintelor negative deoarece acestea sunt nedorite.
2. Individualismul
Incepand cu etapa a doua, copilul incepe sa realizeze ca fiecare persoana in parte va lua decizii care sa serveasca intereselor personale. Copilul realizeaza ca nu toti oamenii gandesc in acelasi mod in ceea ce priveste alegerile bune si alegerile rele.
De asemenea, copilul incepe sa reevalueze ideea de pedeapsa. In prima etapa, pedeapsa insemna ca o actiune a fost gresita. In etapa a doua, copilul realizeaza ca pedeapsa seamana mai mult cu un risc decat cu o hotarare definitiva referitoare la moralitatea unei actiuni.
In aceasta etapa, copiii nu se vad pe sine insisi ca facand parte integranta dintr-un grup sau o societate. Teoria lui Piaget face referire la acest concept numindu-l egocentrism.
3. Relatiile sociale
In a treia etapa, copiii incep sa dezvolte un simt al bunelor actiuni care incep sa ia locul atat in sufletul cat si in faptele lor, in locul dorintelor inocente de evitare a pedepsei.
Copiii incep sa dezvolte simpatie si compasiune pentru alte persoane, iar deciziile luate acum implica si impactul asupra altor persoane. De asemenea, Piaget a situat acesta etapa in jurul varstei de 8 ani si a observat ca la aceasta varsta copiii doresc sa fie de ajutor familiei lor. Incepe sa se evidentieze acum sentimentul de apartenenta fata de un grup sau societate.
4. Oranduirea sociala
In etapa a patra, copiii incep sa se asocieze din ce in ce mai puternic cu societatea si incep sa vada efectele actiunilor lor la o scara mai mare. Ei dezvolta simtul datoriei fata de o comunitate sau o tara.
Lucrurile bune sunt bune deoarece ele stau la baza existentei societatii in loc de faptul ca ele sunt bune pentru ca evita pedeapsa sau pentru ca sunt etice. Copiii pot sa vada intelesul legilor si al codului etic. Piaget a considerat ca aceste abilitati motivationale complexe isi incep dezvoltarea la varsta de 11 ani.
5. Societatea si persoana individuala
A cincea etapa, este in mare masura, o reevaluare a relatiei copilului cu societatea. Copilul cunoaste ca ceea ce este bine pentru societate nu este intotdeauna bine si pentru persoana individuala. Incepand cu aceasta etapa, copiii isi stabilesc valorile individuale si incearca sa evalueze lumea lor in functie de care dintre valorile lor sunt oglindite de societate si care nu.
Kohlberg a considerat ca nu toti oamenii ajung la aceasta etapa de dezvoltare, dar daca acestia o fac, cel mai probabil ca ea va aparea dupa varsta de 16 ani. Piaget a fost de parere ca toate procesele de dezvoltare au fost fixate si completate pana la 16 ani.
6. Caracterul universal
Etapa finala a lui Kohlberg este etapa in care copilul (in mod real un adult tanar din acest punct de vedere) incepe sa decida care principii si valori sunt universale, indiferent de circumstante. Ei inteleg si pun pe primul plan concepte abstracte ca de exemplu demnitatea umana sau dreptatea.
Kohlberg a reevaluat frecvent viabilitatea celei de a sasea etape deoarece doar putini dintre adulti au atins-o. Pentru orice eventualitate, Kohleberg a considerat a sasea etapa doar ca o etapa teoretica.
Alte articole recomandate:
Cinstea este o calitate pe care toata lumea spera ca o va vedea la cei din jurul lor. Speram mai ale ...
Pentru parintii unui copil cu ADHD, sarcinile de zi cu zi devin adevarate batalii, din momentul in c ...